وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده می تواند از طرق گوناگون باعث تاثیر در ابتلا یا بروز عقب ماندگی ذهنی شود، از جمله بارداری در سنین پایین، نداشتن مراقبت های دوران بارداری و زایمان، تغذیه نامناسب، ابتلا به عفونت ها و غیره. در تحقیق فعلی تاثیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین بر عقب ماندگی ذهنی کودک، به طور مشخص از نظر آماری، ...
سایر عوامل موثر در عقب ماندگی ذهنی کودکان
از عوامل ایجادکننده عقب ماندگی ذهنی می توان به اختلالات پیش از تولد (اختلالات ژنی، ناهنجاری های کروموزومی، آنومالی های میتوکندریال، سندرم های پلی ژنتیک فامیلیال، عفونت های داخل رحمی، تراتوژن ها، اختلال کارکرد جفت، آنومالی های ایدیوپاتیک مادرزادی CNS، سموم، مسایل حوالی تولد (نارس بودن ...
نگاهی به نتایچ یک پژوهش در کشور
در ایران از سال ۵۴ مستندات مربوط به تحقیقات در زمینه عقب ماندگی ذهنی در دسترسی هستند، که عمده این مطالعات نیز به بررسی کودکانی پرداخته اند که از خدمات ویژه از قبیل بهزیستی استفاده می کرده اند و از قیاس با گروه های مقایسه بهره نبرده اند. لذا با توجه به فقدان بررسی تحلیلی در این زمینه و نیز امکان تاثیر ...
عقب ماندگی ذهنی یکی از مشکلاتی است که جامعه بشری با آن دست به گریبان است.
سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند در سراسر جهان ۱۲۰ میلیون نفر مبتلا به عقب ماندگی ذهنی هستند. این اختلال در بسیاری موارد ایجاد ناتوانی شدید می کند که در کل دوره زندگی ادامه می یابد. در این اختلال، نقص قابل توجه هوش، باعث محدودیت عملکرد فرد می شود و فرد در ...
نتیجه نهایی
این پژوهش تلاشی بود در جهت یافتن پاسخ برای پرسشهای متعددی راجع به نقش عوامل موثر در آموزش و یادگیری کودکان عقب مانده ذهنی نتایج به عمل آمده از شرح ذیل میباشد
1- نقش معلم و والدین و همسالان و عملکرد حافظه در میزان یادگیری و آموزش کودکان عقب مانده ذهنی نقش بسزایی دارد بنابراین به این عوامل ذکر شده توجه به ویژه طرف دست ...
بخش بعدی
1- معلمان سعی در بالا بردن به روز دانش و آگاهی خود نموده علاوه بر آن از تجربیات دیگر معلمان در زمینۀ آموزش و یادگیری این دانش آموزان استفاده کنند.
2- برنامه های آموزش مهارت برای دانش آموزان تقویت شده به نحوه ی که زندگی گروهی و اجتماعی را بهتر بیاموزند.
3- آموزش قبل از دبستان در همه گروهها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
4- ...
بخش بعدی
فصل 4
محدودیت های تحقیق:
1- نبود مراکز متعدد استثنایی و بودن تنها یک مرکز که مربوط به تحقیق اداره کل شهرستان
2- نبود نمونه و جامعه آماری بیشتر و بودن تنها 25 نفر از نظر معلمان کودکان استثنایی
3- همکاری کردن لازم مراکز تحقیقاتی و کتابخانه ای
4- نبود کتابها و منابع کافی مرتبط با موضوع تحقیق و پژوهش
5- محدود بودن زمان و تحقیق ...
بخش بعدی
1- تعیین سطح بهینه کودک در انجام امور قبل از شروع آموزش: اگر مواد ارائه شده به کودک بسیار ساده باشد وی برای انجام آن انگیزه کافی نخواه داشت و در حالتی عکس، احتمالاً شکست و ناکامی حاصل آمده سبب ضعف اعتماد ب نفس او میشود لذا مطالب باید بگونه ای فراهم آید که در عین حال که کودک را به تفکر و تلاش وا میدارد امید موقعیت و پیروزی نیز ...
بخش بعدی
1- کسب تجارب موفقیت آمیز: مواد و روشهای آموزشی را به گونه ای سازمان دهید که کودک را بسوی پاسخ درست هدایت کند. برای انجام این امر، هرکجا که لازم است، نشانه ها یا سرنخهایی را فراهم سازید، گزینه های پاسخ را محدود کنید و با بازگویی سوال و ساده کردن مشکل، کودک را دریافتن پاسخ درست را صفایی نمایید هرگز کودک را در حالت ناکامی و ...
بخش بعدی
نحوه آموزش دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر:
همانگونه که میدانید یکی از ویژگیهای عمده دانش آموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر، کند بودن آنان در فراگیری مطلب نسبت به همسالان عادی است. همچنین ناتوانی آنان در درک مطالب و افکار انتزاعی سبب ناتوانی شان در یادگیری امور به طور اتفاقی میباشد و لذا یادگیریهای خود به خودی آنان ...
بخش بعدی
اختلالات غدد داخلی کودک:
در بعضی از موارد به علت اختلالات غدد داخلی بویژه غده های هیپوفیز و تیروئید نارسائی در سوخت و ساز بدن کودک فراهم میشود که از جمله مانع رشد طبیعی دستگاه مغز و اعصاب کودک می گردد و این نقص در غدد و متبولیسم بدن تولید ناهنجاری می نماید که موجب اختلالات گوناگون در فعالیت های ذهنی و حتی حرکتی ...
بخش بعدی
انوع مننژیت:
این بیماری ها بخصوص در هفته ها و ماههای اول تولد اثری نامطلوب بر روی کودک دارند و اگر سبب شدید همراه باشد و منجر به حالت اغما شود احتمال تاثیر بر رشد هوشی کودک و در نتیجه عقب ماندگی ذهنی نیز بیشتر میشود منننژیت از جمله بیماری ارثی میگردد که اگر در دوران خردسالی ضروری و به موقع تشخیص داده نشده و درمان نگردد و ...