1- هدف پژوهش
2- مسئله مورد پژوهش
3- فرضيه يا فرضيه ها
4-جايگاه مسئله مورد پژوهش در رابطه با پژوهشهاي مربوط به آن.
درمعرفي يا مقدمه مقاله موارد بالا رابايد در دو يا سه پاراگراف به صورتفشرده و منسجم توضيح داد و تصوير روشنياز آنچه در پژوهش انجام گرفته است ودلايل توجيهي آن را در اختيارخوانندگان گذاشت.
تحقيقات را بايكديگر تلفيق كنيد و ...
جنبه نو جویی پژوهش:
محقق سعی می کند به معلومی دست بیابد که نزد دیگران مجهول است.
جنبه نوگستری پژوهش:
محقق به بسط و تفصیل و ابهام زدایی و تصحیح استنباط پژوهشگران می پردازد.
ترتیب تدوین مقاله:
مرحله 1
تبیین موضوع و مروری برادبیات موضوع
بیان تئوری موضوع ، فرمولاسیون و مدلسازی
حل مدل و ارائهمثال نمونه ، تجزیه و تحلیل نتایج
نتیجه ...
با شناخت ویژگیهای هر یک ازبخشهای سهگانه مقاله پژوهشی و آگاهی از ساختار آنها، به نظر میاید کهطراحی الگوی یک مقاله و نگارش بر اساس آن الگو کاری دشوار نباشد.
به دیگر بیان،برخلاف نوشتارهای بیساختار که در فهرست اموات قرار میگیرند، مقالهنویسی براساس الگوی مشخص، میتواند بازار خوانندگان را در اختیار بگیرد و در برابرعرضهکنندگان غیر ...
به هر جهت، میتوان باور داشت که جنبههای سخن و سبک بیان آنهاشمار بندها را تنظیم میکند و در این میان بند، نقشی ارتباطی ایفا مینماید.
ساختار نتیجهگیری
آخرین بخش ساختاری مقاله پژوهشی، "نتیجه گیری" است. این بخش که آن را مقطع، خاتمه ویا جمعبندی نیز مینامند، پیام مطلوب مقاله را به خواننده باز میگوید
. نتیجهگیری تنها زمانی متصور است که ...
در آخرین بحث بندشناسی از شمار بندها بر اساس جنبههای موضوع اصلی سخن میرود. اینکه در نوشتهای چند بند وجود داشته باشد، به مقدار مطالب هر نوشته و سبک وقالب آن بستگی دارد. شاید مقالهای قصد پرداختن به یک جنبه موضوع را در نظر داشتهباشد و شاید هم سخن از چند جنبه به میان اید.
اما آنچه بسیار اهمیت دارد و وحدت وانسجام بند آن را اقتضا میکند، ...
استدلال استقرائیبر آن است که مجموع جملههای پشتیبان را دلیلی بر جمله اصلی قرار دهد. در چنیناستدلالی، آزمودن ارتباط عمودی جملهها با آوردن کلمه "زیرا" میان جمله بنیادین وهر یک از پشتیبانها امکان مییابد.
به این معنا که اگر ارتباط صحیح جمله بامیانجی شدن کلمه یادشده همراه شود، وحدت موضوعی آن بند تایید میگردد.
برخلافاستدلال ...
بسط تمثیلی با مثال زدن، جمله اصلی را برای خواننده مستند مینماید. این شیوه ممکناست با چند مثال کوتاه صورت بگیرد، یا با مثال مفصل روایی واحد و یا با یک مثالمفصل غیر روایی.
بدیهی است که در صورت استفاده از چند مثال باید میان مثالهاارتباط خطی و عمودی برقرار باشد.
برای نمونه میتوان با آوردن کلمات شمارشی، تکراربرخی از جملهها، بهره بردن ...
در مجموع، تنها زمانی میتواناز ساختارمند بودن بند سخن گفت که هر یک از جملههای سهگانه در جایگاه خود قراربگیرند و ارتباط خطی و عمودی میان آنان برقرار باشد. (برای فهم بهتر ساختار بند بهنمودار شماره دو نظر کنید)
در بحث بعدی بندشناسی، گستره یک بند بر اساس شیوههای بسط آن تبیین میشود. بسطهر بندی بر عهده جملههای پشتیبان آن بند است و کوتاهی ...
جمله پشتیبان اصلی، یکی از نکات اساسی جمله بنیادین را بسط میدهد وپشتیبان فرعی، روشنتر نمودن حامی اصلی را در نظر دارد.
پس از شناخت جایگاه جملهاصلی و پشتیبان میتوان دریافت که جمله نتیجه، در پایان بند جای خواهد گرفت.
جملهنتیجه از ریختن جمله اصلی در قالب کلماتی متفاوت و یا جمعبندی مطلب بدون ارائهموضوعی جدید به دست میاید. البته یک ...
هر متنی ازبندها، حلقههای ارتباطی، جلمهها، اجزاء ارتباط درونی جمله و اجزاء ارتباطبیرونی جملهها شکل میگیرد.
بند، کوچکترین واحد ساختمان نوشته است که جملهیا مجموعه جملههای بیانکننده فکر و ایده واحد را دربردارد. به دیگر سخن هربند، جمله یا مجموعهجملههایی است که بین آنها ارتباط و همبستگی لفظی ومعنایی بیشتری وجود دارد و روی هم، ...
بند آغازین مقاله های مقدمهدار از چهار ویژگی ساختاری برخوردار است. اولین ویژگیاهمیت حیاتی جمله اول است؛ زیرا در مقدمه، شروع مناسب یک مقاله ایجاب میکند کهجملة اول با دقت و در پیوند با کل نوشتار انتخاب شود.
ویژگی بعدی، بهرهوری ازجملات محرک برای ایجاد جذابیت در ذهن خواننده و جلب توجه وی میباشد. اینخصوصیت با روشهای متفاوتی پیوند ...
اکنون با شناخت اجمالی ازرایجترین قالب نوشتار و نوع پژوهشی آن، میتوان به سوی هدف اصلی نوشتار حاضریعنی شناخت ساختار مقاله پژوهشی گام برداشت.
در پاسخ به چگونگی ساختار مقاله پژوهشیبه نظر میاید که کاملترین ساختار بر مقالهای بار شود که از سه بخش مقدمه، متنو نتیجه برخوردار باشد.
بنابراین آگاهی از ویژگیهای هر یک از بخشهای مقدمه،متن و ...