2- تبديل دانش شخصي به دانش اجتماعي انسان علاقه مند به ارتباط است . مايل است كه از آراء و انديشه هاي ديگران آگاه شود و ديگران را نيز از نيات دروني خود مطلع نمايد . لذا انديشه هاي خلوت مؤلف به عنصري اجتماعي كه مي تواند مورد نقادي قرار گيرد و پيامد آن بستر لازم براي حاكم شدن بينش صحيح و عميق در جامعه علمي كشورفراهم خواهد شد . 3 - تملك يا ...
درس ششم
درست بنویسیم.
حتما پیش آمده است که مطلبی را می خوانیم و به دلیل آن که درآن ایرادات نگارشی متعددی وجود دارد از خواندن ادامه منصرف می شویم رعایت نکات دستوری و استفاده درست و به جا از علائم نگارشی به نوشته ما ساختاری حرفه ای و زیبا می دهد که روح موجود درمطلب مان را به بهترین شکل به مخاطب نمایش می دهد در این درس با نکات دستوری ...
درس پنجم
چطور بنویسیم
کلاس درس
کابوس من زمنی است که سر دبیر یا دبیر تحریر نشریه و روزنامه ای با من تماس بگیرد و بگوید که درباره موضوعی که اطلاعات کمی از آن دارم تا 24 ساعت آینده مطلب یا یادداشتی بنویسیم هر چند سعی می کنم با مشقت تمام طی زمانی که تمام آنچه را باید بدانم فرابگریم ولی همیسشه سختی کار از جایی شروع می شود که به دلیل ...
3-مرجع مطلب شما نشریه وب سایت یا رسانه رسمی یک نهاد علمی است .
4- ممکن است خودتان منبع اصلی یک مطلب باشید مانند زمانی که شما بر اساس مشاهدات اصلی خود از یک پدیده یا رخداد علمی شروع به نوشتن می کنید در چنین شرایطی شما می بایست با احتیاط کامل از صحت آنچه که دیده شنیده یا آزمایش کرده اید مطمئن باشید.
5- لازم است داده ها و مفاهیم به کار رفته ...
درس چهارم منبع شناسی
اهمیت هر نوشته به درستی اطلاعاتی است که درآن ارائه می شود یعنی مخاطب پس از خواندن آن نوشته به اطلاعات معتبر و دقیقی دست پیدا کند برای رعایت اصل درنوشته لازم است که از منابع درست و صحیحی برای نگارش استفاده کنیم در این درس می آموزید که چگونه می توان به درستی منابع تان پی ببرید.
کلاس درس
بدون شک ننوشتن بهتر از غلط ...
درس سوم سوژه یابی
چیزی که همیشه مخاطب را برای خواندن یک مطلب ترغیب می کند موضوع یا سوژه آن مطلب است به همین دلیل سوژه یابی یکی از پایه ای ترین اصول در نگارش است در این درس یاد می گیرید که چگوسنه می توان سوژه های خوبی را برای نوشتن پیدا کرد؟.
آنچه در مرحله اول ما را به خواندن یک نوشته ترغیب می کند موضوع آن است مطمئنا نوشتن درباره ...
قسمت چهارم
درس دوم
تخصص شما چیست؟
هیچ کس نمی تواند ادعا کند که توانایی نوشتن درباره همه شاخه های علمی را دارد هرکدام از ما به واسطه رشته تحصیلی یا شغل خود تخصص یا تخصص هایی داریم که شاید در طول دوران تحصیل کار یا زندگی مان مجبور باشیم درباره آن ها بنویسیم شاید هم مجبور نباشیم و ممکن است به واسطه علاقه به حوزه ای از علم بخواهیم ...
قسمت سوم خواندن روزنامه مجله و کتاب هم به غلبه کردن شما بر ترس از نوشتن کمک می کند اما همزمان با این کار می توانید تمرینی را هم انجام دهید به طور مثال مقاله ای را در یک مجله عمومی بخوانید و سعی کنید خلاصه ای از آنچه فهمیدید را بنویسید. آلبوم عکس خانوادگی خود را باز کرده و سعی کنید هر روز برای دو تا سه عکس جالب و خاطره انگیز شرح کوتاهی ...
قسمت دوم
احتمالا شما دارای یک تخصص هستید و از شما خواسته می شود که درباره تخصص خود یا کاری که می کنید چند خطی بنویسید شاید لازم باشد طرحی را برای ارائه به یک سازمان وشرکت آماده و یا آموخته های خود را در جایی ثبت کنید اما ممکن است ترس از نوشتن مانع از این شود که دست به قلم شوید این ترس ناشی از روش های اشتباهی است که از همان دوران ...
بخش بعدی
درس اول ترس از نوشتن
هر چند عده ای معتقد هستند که هنر نوشتن استعداد می خواهد اما در حقیقت نوشتن مهارتی اکتسابی است استعداد صرفا می تواند به افراد کمک کند تا نسبت به سایرین متمایز باشند مهم آن است که افراد بتوانند این مهارت را یاد گرفته و آن را به کار بگیرند ولی ترس نخستین مانع یادگیری نوشتن است و باید آن را برطرف کرد.
من که ...
آموزش نویسندگی از صفر تا صد
کسانی که خوب می نویسند در تخصص خود نسبت به سایرین شاخص تر دیده می شوند درح ال حاضر عده زیادی دانش آموز دانشجو و متخصص وجود دارند که اگر از آنها بخواهیم درباره دانسته های خود بنویسند معمولا این کار را به سختی انجام می دهند برخی از آن ها چنان پیچیده می نویسند که به سختی می توان مفهوم مطلب شان را درک کرد اما ...
قسمت آخر مقاله نویسی
7.2 ویرایش محتوایی
هر نوع کاستی و نادرستی نحوه و زبانی در این ویرایش اصلاح می شود اگر اثر تحقیقی متن تصحیح شده باشد به بدخوانی های مصحح توجه و با مراجعه به منابع در صورت همکاری مصحح و در اختیار قرار دادن منابع از درستی و اعتبار توضیحات و تعلیقات وی اطمینان حاصل می شود در مورد آثار ترجمه شده مطابق تمام و کمال ...