تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه آنلاین نرم افزار و بازی

با سلام دوست عزیز بهروز آقا علی رویا هستم مدیر سایت koma007.4kia.ir در صورت دانلود هرگونه فایل و داشتن مشکل فایل حتما اطلاع دهید تا مشکل رفع شده و لینک تصحیح شده فایل در صورت موجود بودن برای شما ارسال شود همچنین شما بازدید کننده گرامی می توانید از بخش مطالب جدید سایت نرم افزارهای رایگان که در اختیار شما قرار داده می شود را نیز دانلود نمایید کاملا رایگان ...................... برای هماهنگی بیشتر می توانید به این شماره پیام ارسال نمایید: 09101631388 در صورت عدم دسترس بودن می توانید با این ایمیل در ارتباط باشید behrozjanman@protonmail.com با تشکر.......


دسته بندی سایت

برچسب های مهم

پیوند ها

نظرسنجی سایت

نظرسنجی سایت

به نظر شما بهترین رشته در کامپیوتر چیست

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 419
  • بازدید دیروز : 438
  • بازدید کل : 563606

قسمت نهم


اوکاشا بخوبی نشان میدهد که پژمردن گلدان حقیقتی است که
توضیح داده میشود.
مردن گیاه زیر یک حقیقت عمومی پوشانده میشود. این همان
قانون همهپوشی است که چند خط پیش از آن نام بردیم. ولی آیا
در فیزیک میتوان از این قانون عمومی استفاده کنیم؟ این یک
سئوال ویژهای است. چرا که هنوز ما به قانونی عمومی دست
نیافتهایم تا به مدل کارل همپل اتکا کنیم. مثلا مقابلهی فیزیک
نسبیتی با مکانیک کوانتمی ما را تا کنون دو قانونی کرده است.
اما اگر قوانین را کوچک و کوچکتر کنیم شاید بتوان از همپل
پیروی کرد. بدین صورت که مکانیک کوانتم به قوانین ذرات
ریز میپردازد و فیزیک نسبیت به احجام بزرگ و میبینیم که
در اینجا طبیعت دو قانونی میشود. در کوانتم فیزیک این
احتمالات هستند که تصمیم میگیرند و با درصد بالائی میتواند
مورد توضیح دهنده را آنالیز کنند. ولی در نسبیت از احتمالات
خبری نیست. اینجاست که همپل مجبور میشود از پیشبینی و
توضیح یک سکهی دو رو بسازد. پیشبینی با احتمال آجین
است. چرا که وقوع هر استثنائی قانون را نفی میکند. مثلا یک
گیاه گوشتخوار جنگلهای آمازون باعث میشود که نتوانیم
بگوئیم همهی گیاهان از خاک و آب تغذیه میکنند.
برخی معتقدند که قانون همهپوشی همپل هیچ چیزی را توضیح
نمیدهد بلکه قانونی است که از توضیح علیّتی میگریزد.
درست مانند همهی آمپریستهای دیگری چون دیوید هیوم و
غیره. اگر شخصی از پشت بام بیفتد و بمیرد. بر طبق
آمپریستها دو اتفاق جدا از هم رخ داده است. یکی افتادن
شخص است و دیگری مردن همان شخص. این دو اتفاق کاملا
از هم جدا هستند. مردن شخص علتش از پشت بام افتادن
نیست. چرا که ما هیچ علتی که افتادن و مردن را بهم بچسباند،
نمییابیم. پس قانون علیت منتفی است.
اما علیت برای بسیاری از پدیدههای علمی پاسخ درستی می-
دهد. بدان جهت بود که امپریسم روزبروز کمرنگتر شد. ولی
آیا علیت به همه چیز پاسخگوست؟ این خود یک سئوال بزرگی
است. بسیاری از فیلسوفان بدین سئوال پاسخ منفی میدهند.
حتی در فیزیک نیز وقتی هایزنبرگ اصل عدم قطعیت را
مطرح کرد دستهکشی آغاز شد. عدهای آنرا مغایر با علیت
دانستند و معتقد بودند که بدون یافتن علت یک پدیدهای تحقیق
علمی درست نیست. عدهای دیگر براین اصل معتقد بودند که
وقتی طبیعت اینچنین است پس اصل علیت دچار اشکال است
نه طبیعت.
ماکس پلانک، ورنر هایزنبرگ و اروین شرودینگر درگیر این
مسئلهی فلسفی شدند. چند کتاب از این بزرگان به فارسی
برگردانده شده اند. از آنجمله: علم به کجا می رود 10 . اثر پلانک
و علم، نظریه، انسان 11 اثر شرودینگر که هر دو توسط استاد
محترم و گرامی یاد احمد آرام به فارسی برگردانده شده است. 1
1 اینجانب معتقدم که اگر کسی قدم پیش بگذارد و ترجمهای جدیدی از این آثار ارائه دهد،
بسیار کار بزرگی کرده است. چرا که ترجمه با زبانی متعلق به چهل سال پیش برگردانده
شده و ترجمهی سختی ارائه شده است. اگر فیزیکدان نباشی گاهی از خواندنشان دچار
از هایزنبرگ جزء و کل، توسط جناب آقای حسین معصومی
همدانی ترجمه شده که ترجمهای بسیار زیبا و سلیس و روانی
است. در تمامی این آثار و آثاری دیگر از هایزنبرگ، جنگ بر
سر قبول و یا رد اصل علیت است. کتاب جی، اچ، جینز در این
میان متفاوت است. چرا که چوب تو لانهی زنبور کرده است.
خوشبختانه این کتاب با زبان روان و زیبائی به فارسی ترجمه
شده است. اینها کتابهائی هستند که حتی با قدیمی و کهنه بودن
اندیشهی شان باز هم خواندنش آدمی را سرشار از لذت میکنند.
مانند نگاه کردن به مجسمهای از میکلآنژ و یا نقاشی رافائل و
یا حتی گوش دادن به سمفونی پنج بتهون میمانند که از دیدن و
گوش دادن بدانها هرگز سیر نمیشوی.
طبیعت، ذهنیتها، اوهامات و روان ما میتوانند دائما ما را
گول بزنند. در طرف عرض یک میز میایستیم. نگاهی به میز
میاندازیم. دو زاویهی میز حاده و دو زاویهی دیگر منفرجه
دیده میشوند. اما در حقیقت هیچکدام از این دو مشاهده درست
نیستند. زوایا را اندازه میگیریم میبینیم که هر چهارتاشان هم
90 درجه هستند. مشاهدهی ما دچار اشکال میشود. شهود
نتیجهی غلطی میگیرد. همانقدر هم در موارد دیگر این مسئله
ممکن است اتفاق بیفتد. نسبیت اینشتاین پر است از اتفاقاتی که
دارای تعابیر مختلف از جانب مشاهدهگران مختلف است. حتی
خود ماجراجو هم دچار تناقض گوئی میشود. پس تنها فیزیک،
گیجی میشوی که آیا منظور مثلا پلانک از این جمله چیست؟ البته استاد احمد آرام در
معرفی آثار خوب علمی به ادبیات ایران بسیار خدمت کردهاند و از این بابت ما همگی
مدیون آن بزرگوار هستیم.
فلسفه و روانشناسی نیست که ما را دچار سرگیجهگی میکنند.
بلکه واقعیت خود به اندازهی کافی گیج کننده است. ما در این
کتاب با هم گیج خواهیم شد و سپس به نتیجهای خواهیم رسید و
مجددا گیج خواهیم شد و الا آخر!

  انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 229
برسی عدالت جنسیتی در اسلام و فمینیسم

برسی عدالت جنسیتی در اسلام و فمینیسم

  در این مقاله موارد زیربررسی میشود واژگان مرتبط نظر اسلام و متفکران اسلامی فلسفه تفاوت های حقوقي در اسلام زمینه های پیدایش و بررسی فمنیسم جایگاه زن قبل و بعد اسلام جایگاه زن در قوانین داخلی مقايسة تفاوت حـقوقي جـنسيتي‌ در‌ اسلام و ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان


پر بازدید ترین های فورکیا


مطالب تصادفی

  • نرم افزار سری اول آنتی بیوتیک مخصوص کامپیوتر آموزشی
  • تمپلیت رژ لب
  • تمپلیت جذاب برای میکس فیلم
  • تمپلیت صفحه آماده
  • تمپلیت صفحه آماده
  • انشا نویسی همراه با دانلود
  • اقدام پژوهی 1

با سلام خدمت تمامی دوستان عزیز که به این وب سایت وارد شده اند از حضور شما در این وب سایت متشکرم با تشکر