نيك مي دانيم كه گزارش هاي دسته اول؛ يعني گزارش هاي روزمره در شرايط مشكلي نوشته مي شود و غالبا فرصت فكر كردن كم است و بيشتر به دست كساني تنظيم مي شود كه در اين زمينه خوب كار نكرده اند و تجربه كافي ندارند.
بنابراين لازم است در اين مورد به كساني كه مسئوليت تنظيم گزارش ها را بر عهده مي گيرند، آموزش لازم داده شود و دورة كوتاه گزارش نويسي ...
دسته اول- گزارش هاي رسمي كوتاهدسته دوم- گزارش هاي رسمي بلند
الف) گزارش هاي رسمي كوتاهگزارش هاي رسمي كوتاه به گزارشي گفته مي شود كه معمولاً سه تا صفحه مرسوم اداري تهيه مي شود و از سادگي برخوردار است و موضوع آن مسائل ساده اداري و روزمره است. گزارش هاي رسمي كوتاه استاندارد شده و داراي روشي يكنواخت نيست و اگر در بعضي از سازمان هاي ...
مزاياي گزارش هاي كتبي: امكان استفاده از وقت و زمان به اندازه كافي امكان استفاده عمومي از گزارش ها از طريق تكثير و انتشارات آن ها.امكان ضبط و بايگاني براي سال ها و بلكه قرن هامستند ساختن آن با اسناد، مدارك، آمار، تابلو رنگي، تصاوير و ساير امكاناتگويا ساختن آن از راه استفاده از حروف نازك، سياه، خطوط رنگي و ساير تزئينات چاپي.امكان ...
آگاهي فوري گزارشگر از نتايج گزارش خود در بسياري از موارد.مقرون به صرفه بودن آن در اكثر اوقات.تاثيري كه مي تواند از راه به كار بردن اشارات دست، خطوطو چهره و پيشاني، حالات روحي، زير و بم ساختن آهنگ كلمات، حركات چشم، سكوت در موقعيت هاي گوناگون و استفاده از تعابير، اصطلاحات، لطيفه ها و غيره بر شنوندگان بگذارد.مشكلات گزارش هاي شفاهي ...
يادآوري: در ارسال گزارش ها سلسله مراتب اداري را بايد رعايت كرد و به همين دليل معمولاً دريافت كننده هر گزارش روساي مستقيم هستند.گاهي گزارش هايي كه از طريق سلسله مراتب اداري ارسال مي داريم. به منظور ايجاد هماهنگي بيشتر براي مقامات هم سطح و نيز براي ابلاغ جهت مقامات پايين تر نيز مي فرستيم. گاهي هم بعضي از گزارش ها ايجاب ميكند كه براي ...
مزايا و مشكلات گزارش هاي كتبي و شفاهي هر يك از اين دو نوع گزارش داراي مزايا و مشكلاتي است كه آگاهي از جزئيات اين مزايا و مشكلات، فرد را قادر خواهد ساخت كه با توجه به ساير جوانب، به روشني تصميم بگيرد و يكي از اين دو نوع گزارش را براي انجام مقاصد و تحقق اهداف خويش برگزيند.در سازمان هاي اداري غالبا ديده شده كه كاركنان، گزار ش هاي خود را ...
ساختن نمودارها و جدول ها در اين مرحله به شما اجازه مي دهد كه نتيجه گيري را كنترل كنيد. وقتي كه با نمودار كار مي كنيد ممكن است ارتباطي كه قسمتي از بحث خود را روي آن بنا كرده ايد، كم رنگ شده، يا حتي غير معقول به نظر آيد. براي موثرترين استفاده از نمودارها بايد: - آن ها را با زيركي و هوشياري به كار بگيريد.- فرم و شكل متناسب را انتخاب كنيد.- ...
- آيا نحوه نمايش سازگار است؟- آيا لازم است هيچ يك از عنوان تغيير كند؟- چيزي را كه هم اكنون در حال نوشتن هستيد بخوانيد،- آيا مي توانيد آن را با تاكيد بر نكات اصلي بهبود ببخشيد؟- با افزودن چطور؟ساختن نكات بصري – جدول ها و نمودارهانكت بصري – كه در گزارش هاي مربوط به مديريت عموماً نمودار ناميده مي شود – بخشي ضروري در هر گزارش بلند ...
جذاب كردن موضوعصفحه هاي يك متن پيوسته، كسل كننده است. اين متن ها افكار خواننده را سرگردان مي كند. مي توانيد اگر ممكن باشد صفحه را با قرار دادن عناوين و يا با گذاشتن بعضي از اطلاعات به صورت جدول ها يا نمودارها، شكسته و آن ها را از پيوستگي خسته كننده برهانيد. البته نبايد اجازه دهيد كه زيبا كردن بي جهت، نحوه آرايش مطالب شما را به سمت ...
- سنجش مجدد فعاليت هاي تبليغاتيعلاوه بر اين، استفاده از اسم در عنوان آخر به جاي يك جمله، نشان دهندة ارتباط نداشتن بخش سوم با دو بخش قبلي است. خوانندگان غالبا به ساختارهاي همسنگ به عنوان يكي از نشان ها و كليدهاي ارتباط و همبستگي نگاه مي كنند.عناوين بايد يك قالب سازگار را دنبال نمايند. محل قرارگيري روي صفحه و اندازه ماشين شده عناوين، ...
عناوين بايد به تنهايي معني دار باشند.
هر عنواني بايد بدون مراجعه به متن قابل درك باشد، تا خواننده اي كه سطحي از گزارش مي گذرد، بتواند از طريق عناوين، مطلب را دريابد بنابراين هر عنوان بايد شامل فعلي باشد كه به وسيلة بحث قابل استنتاج باشد. علاوه بر اين، عناوين، نبايد داراي واژه هاي تعريف شده در متني كه بعد از عنوان مي آيد باشند. ...
اگر سازمان شما روشي خاص براي عنوان بندي مشخص نمي كند، مي توانيد روش مخصوص به خود را با توجه به قواعد ذيل شكل دهيد: هر عنوان يا زير عنوان بايد به طور معني داري مطالبي را كه دنبال مي كند، توضيح دهد.هر عنوان بايد به تنهايي و به خودي خود قابل درك باشد.در داخل هر بخش، عناويني كه داراي يك سطح از كليت است، بايد ساختار همسنگ داشته باشد.عناوين ...