بخش بعدی
تاریخچه عقب ماندگی ذهنی
اولین شخص که توانست پیرامون ماهیت هوش و عقب ماندگی ذهنی بررسی های عملی به عمل آورد پزشک معروف فرانسوی ایتارد بود ایتارد طی تحقیقات خود دریافت که سالهای نخستین رشد از اهمیت بسزایی برخوردار است مهارت های اساسی زندگی در طی این سالها شکل می گیرند و هرگونه محدودیت و محرومیت در محیط زندگی فرد میتواند ...
بخش بعدی
6- همانطور که از داده ها برمی آید نظر اولیا و براین است که مرگ پدر و مادر نیز میتواند باعث افت تحصیلی کودک استثنایی شود اما مربیان این امر را تا حدودی موثر می دانند و شاید علت آن است که بعد از مدتی مرگ پدر و مادر را کودک استثنایی فراموش کرده و حضوری ناپدری یا نامادری که در داده قبلی مورد بررسی قرار گرفت می توانند باعث جبران ...
بخش بعدی
براساس تحقیقات انجام شده توسط آقای اعظمی(77-1376) با موضوع بررسی تاثیر طلاق در افت تحصیلی کودکان استثنایی یافته های زیر به اثبات رسید.
1- باتوجه به نظرات اولیا و مربیان اگر در خانواده ها خصوصاً خانواده های کودکان استثنایی پدیده طلاق وجود نداشته باشد ادامه تحصیل و جبران در ادامه تحصیل خیلی بهتر انجام می پذیرد در این تحقیق ...
بخش بعدی
1- باتوجه به نتایج بدست آمده باید از طریق حتی الامکان از بارداری زنان در سنین کم نوجوانی و در سنین بالا بالای چهل سال ممانعت نمود.
2- همانطور که از داده ها بر می آید مسئله ناهم سازی خون نوزاد و مادر(RH) باید از طریق پزشکان مورد تائید قرار گیرد.
3- در طی دوره بارداری خصوصاً در هفته ها و ماه های اول استفاده از داروهای مسکن و آرام ...
بخش بعدی
در سطح دیگر یک معلم مرجع یا کاردان در مدرسه ای مستقر است مسئولیت او این است که خدمات لازم را برای کودکان و معلمان همان مدرسه ارائه دهد. کودکانی که از چنین خدماتی برخوردار میشوند کسانی هستند که در کلاس های معمولی ثبت نام کرده و برای مدتی از طرف معلم متخصص مورد مشاهده قرار می گیرند تعداد دفعاتی که هر کودک باید توسط او مورد ...
بخش بعدی
آموزش ویژه
منظور از آموزش ویژه برنامه ای است که بتوانند نیازهای خاص کودکان استثنایی را برآورده سازند برای چنین کاری ممکن است ابزار خاص و روش های آموزشی و تجهیزات ویژه ای مورد نیاز باشد برای مثال، بطور کلی اگر می خواهیم که از برنامه های آموزشی ویژه نتایج موثری بدست آید باید خدمات مربوط به هر قسمت را از قبیل وسایل حمل و نقل ...
بخش بعدی
چگونگی نگاه والدین به کودک عقب مانده ذهنی
- نوع ارتباط کودک عقب مانده ذهنی با والدینش بسیار مهم است و این اهمیت اگر بیشتر از ارتباط کودک طبیعی با خانواده خود نباشد در همان ردیف است.
شخصیت او شامل ثبات یا عدم ثبات عاطفی تا حد قابل ملاحظه ای بازتابی از اثبات شخصیت والدین است. چامبرلین و ماس می گویند:پس از بررسی تعداد صدنفر ...
بخش بعدی
نتایج بدست آمده اولیه نشان داده اند که این کودکان قادرند در سطحی وسیع تر از آن چه در گذشته تصور می رفت پیشرفت کنند و این خود نشانه ای است مبنی بر این که دخالت در امر آموزش کودکانی که در مرز عقب ماندگی ذهنی هستند آن هم در مراحل اولیه ی زندگی می توانند نوید بخش باشد.
آموزش دانش آموزان عقب ماندگی ذهنی شدید و عمیق
در تاریخچه ی ...
بخش بعدی
در تعداد زیادی از کلاسهایی که برای کودکان دارای عقب ماندگی خفیف در مرحله پیش دبستانی تشکیل میشود عموماً بر آموزش مهارت های آمادگی که لازمه ی یادگیری بعدی است توجه میشود کلاسهای کودکستانی که برای کودکان عادی تشکیل می گردد برآموزش این مهارت ها تکیه دارند اما کلاسهای پیش دبستانی مخصوص کودکان عقب مانده ذهنی خفیف کار خود را ...
بخش بعدی
هدف از تشکیل کلاس های خردسالان رشد حسی و هوشی. کودکان از لحظه تولد تا 3 سالگی است و هدف کلاسهای بزرگسالان آموزش مهارت های شغلی و تدریس دروسی به نوجوانان و جوانان است تا برای یک زندگی مستقل و سازگاری اجتماعی آماده شوند ما در اینجا آموزش پیش دبستانی دانش آموزان(عقب مانده ی ذهنی خفیف، متوسط و شدید) را توضیح میدهیم.
کلاس های ...
بخش بعدی
1- پذیرش مسئولیت اجتماعی: احساس مسئولیت و ایفای وظایف ناشی از آن لازمه اولیه زندگی و فعالیت فردی و اجتماعی است. در تحقیق این امر رفتار صادقانه و واقع گرایانه پدران و مادران با کودکان استثنایی خود از اوایل طفولیت و کودکی بسیار مهم میباشد زیرا شروع مدرسه آغاز اولین تجارب اجتماعی و جدی کودک بوده و مسئولیت و پذیرش مسئولیت ...
بخش بعدی
1- برقرار نمودن روابط مفید موثر با دیگران: در زندگی و روابط اجتماعی پذیرش مسئولیت های متقابل و حس ایفای وظایف مربوطه مستلزم برقراری روابط مفید و موثر در بین افراد میباشد نقش تعلیم و تربیت در تشریح روابط سازنده و آموزنده بسیار مهم میباشد. در این میان چگونگی برقراریروابط متقابل و مطلوب بین کودکان استثنایی از اهمیت به سزائی ...